Ziggo en Fox Sports ruziën over het te verlengen doorgiftecontract en liggen al een tijdje op ramkoers. En de kans neemt toe dat ze daadwerkelijk de boel gaan laten ontploffen. Maar wat is er dan precies aan de hand?
Uitzendrechten Eredivisie voetbal kostte 1 miljard
We zetten een paar stapjes terug, naar de bron van het conflict. De organisatie Eredivisie Media & Marketing (EMM), in handen van Disney, had voor 1 miljard euro de uitzendrechten van de Eredivisie gekocht. De looptijd van dat contract is 12 jaar. Kortom, EMM moet circa 88 miljoen euro per jaar verdienen om dat miljard terug te krijgen. En dat moest gebeuren via de zender Fox Sports.
Minder FOX abonnees dan verwacht
Maar helaas steeg het aantal abonnees van Fox niet zo snel als werd gehoopt. En op den duur vlakte de groei zelfs af, waardoor het doel ver uit zicht bleef. Dus de EMM bedacht iets anders. Eerst hanteerde EMM het zogeheten revenue share model (RSM). Dat betekent dat providers als Ziggo een bepaald percentage verdienen bij elk verkocht FOX Sports-abonnement.
Contract van Ziggo met FOX loopt af
Maar dat model werd overboord gegooid. En vervangen door een omkering: providers moeten EMM betalen voor elke abonnee die van zijn netwerk gebruik maakt – ook als die klanten geen abonnement hebben op Fox. Onder meer KPN, Canal Digitaal (M7 Group) en T-Mobile gingen daarmee akkoord. Zij hebben de vrijheid om FOX Sports Eredivisie aan te bieden op welke manier dan ook (dus gratis live voetbal kijken of betaald). Ziggo had in 2015 zijn contract met 5 jaar verlengd, tot 1 augustus 2020, onder de oude voorwaarden (RSM).
Ziggo wil kosten voor klanten niet verhogen
Ziggo heeft er geen trek in om nu die overeenkomst afloopt het RSM-model af te zweren. Tele2 ook niet, en die provider heeft besloten om dan maar de zenders van Fox Sports gewoonweg niet meer door te geven. Het Eredivisievoetbal ging bij Tele 2 op zwart. Ziggo dreigt daar ook mee. VodafoneZiggo, de moedermaatschappij van Ziggo, verwacht dat de kosten op zullen lopen naar ruim 100 miljoen euro per jaar. Dat kan Ziggo alleen terugverdienen door de abonnementskosten flink te verhogen.
Ziggo kan zonder Fox
Voor Fox lijkt de impasse een groter probleem dan voor Ziggo. Het marktaandeel van Ziggo is 53 procent en via Ziggo Sport bieden ze andere sporten aan, zoals Formule 1 en de Premier League. Ziggo kan het best uitzingen zonder Fox, maar Fox kan het omgekeerd niet uitzingen zonder Ziggo (al heeft Disney natuurlijk zeer diepe zakken).
Programma Eredivisie 2019 – 2020
Live voetbal kijken zonder teveel te betalen
Ongeveer 10 procent van de Ziggo-klanten heeft ook een Fox-abbo. Het schijnt dat Ziggo aanbiedt om de volledige abonnementsinkomsten over te maken naar Fox. In ruil mag Ziggo dan de Fox-kanalen door blijven geven via zijn netwerk. Maar waar Fox voor vreest is dat de andere providers dan ook willen overstappen op dit model. En dat scheelt een hoop inkomsten voor Fox.
Robin Kroes, directeur strategie van Ziggo, zegt het zo: “Wij willen dat onze klanten live voetbal kunnen blijven kijken, maar we kunnen niet teveel gaan betalen. Dat we ook voor die 3,5 miljoen klanten die niet van voetbal houden moeten betalen.” Wie doet water bij de wijn? Wordt dus vervolgd.